Helsingin kaupunginosat Helka ry HelsinginSeutu-portaali Helsingin kaupunki
YTV Reittiopas Kaupunginkirjastot
Etusivu arrow Keskustelupalsta
Siirry alas Vastaa viestiin
Aihe: Vs:Villikanitilanne Helsingissä
Luppakorvan emäntä 12.1.2008 17:51
Villikanitilanteen syy on niissä kelvottomissa ihmisissä, jotka päästävät lemmikkinsä vapaaksi ulos. Heitä tässä tilanteessa pitäisi kurittaa eikä pupuja!! Lemmikkipuput ovat todella mukavia ja seurallisia kavereita, kun niistä pitää hyvää huolta.

Puput ovat itse täysin syyttömiä tilanteeseen ja siksi ehdottaisinkin, että lemmikin heittellejättäjälle annetaan kunnon sakot ja niistä sakoista maksetaan veroton korvaus niille, jotka ilmiantavat heitteillejättöjä.

Reply Quote
bongaapupu 14.1.2008 11:42
Jaha, itse olen puolestani hyvin, hyvin järkyttynyt siitä, miten moni itseään asiantuntijana pitävä laukoo surutta "totuuksia" tällä foorumilla. Jos kaniinit eivät selviäisi Helsingin talvesta, mitään kaniongelmaa ei olisi, vai mitä? Ilmastonmuutos nyt vaan suosii näitä eläimiä. Jos talvi jatkuu tällaisena, pupuja loikkii ensi kesänä puistoissa entistäkin suuremmin laumoin... Kylmyys ja ravintopula ovat tekijöitä, joiden kuuluukin rajoittaa eläinkantoja. - Entä millä lihaksilla minä sitten toitotan mielipiteitäni? Riittäisikö oikeutukseksi laudatur-arvosana eläintieteessä ja yli kahdenkymmenen vuoden kokemus lemmikkikaneista?

Puiden ja pensaiden suojaaminen verkoilla tulee paljon halvemmaksi kuin uusien istutusten laittaminen. Myös kanien luontaisia vihollisia tulee suosia. Huuhkajille onkin yritetty rakentaa pesäpaikkoja jopa ydinkeskustaan. Hyvä hyvä!

Reply Quote
Scenic 19.1.2008 17:28
Ilmaisin vissiin asiani epäselvästi, sillä pointti ei mennyt perille. Sadoista villikaneista siis noin 20 kappaletta selviävät kylmästä talvesta ja lisääntyvät satapäiseksi kansaksi taas lämpimien ilmojen tultua.

Eli villikanit selviytyvät ja eivät selviydy Suomen talvesta. Jälkimmäisen perusteluiksi sanon sen, että kun satapäinen lauma vähentyy noin kahdeksikymmeneksi kappaleeksi, tulkitsen sen niin, etteivät villikanit selviydy talvesta.

Reply Quote
bongaapupu 21.1.2008 14:57
Kyllä ymmärsin "pointtisi", joka mielestäni oli liioittelua, ylireagointia ja suorastaan yliampumista. Kas kun luonnonvaraisista eläimistä huomattava osa menehtyy talven aikana - leutoina vähemmän, ankarina enemmän. Tuolla perusteella voisi yhtä hyvin vaatia vaikka pulujen tai pullasorsien lahtaamista eläinsuojelusyistä. Viime talvi oli suotuisa niin Oulun rusakoille kuin Helsingin kaneille. Samanlainen musta tammikuu oli silloinkin, ja se toppatakki sai jäädä naulakkoon.

Nykyiset kaupunkikaniinit ovat jo sen verran valikoituneita ja karaistuneita suomikaneja, että ne pärjäävät ulkosalla aivan eri tavalla kuin lemmikkikaupan puput. Kun vain ravintoa riittäisi...

Jospa nimimerkki Scenic jatkossa keskittyisi heitteille jätettyjen kissojen hoiteluun: nehän eivät selviä talven yli luonnossa. Onneksi, voisi sanoa! Ja työsarkaa riittää, lähes tuhat kattia tarvitsee pääkaupunkiseudulla uuden kodin vuosittain. Jos oikeasti haluaa auttaa hylättyjä kaneja, niin sopii sitten mennä HESY:n eläinsuojelukeskukseen lunastamaan yhden tai useamman kodittoman pupun. Meillä sellainen on, onko teillä?

Reply Quote
Scenic 21.1.2008 16:47
Noh noh, tänne on tarkoitus kirjoittaa Helsingin villikanitilanteesta, eikä vihoitella toisille kirjoittajille. Vähän asiallisempaa käytöstä, kiitos.

Ja tiedän, kirjoitustyylini on myös asiaperäisissä teksteissä hieman yliampuvaa. Tämä johtunee siitä, että kirjoitan paljon fantasiaa. Ei siitä tarvitse vetää hernettä nenään.

Ja kanien omistamisesta sen verran, että minulla on elämäni aikana ollut niitä kahdeksantoista kappaletta, kaikki "pulasta pelastettuja".

Reply Quote
bongaapupu 23.1.2008 14:03
Scenic kirjoitti:
[quote]Noh noh, tänne on tarkoitus kirjoittaa Helsingin villikanitilanteesta, eikä vihoitella toisille kirjoittajille. Vähän asiallisempaa käytöstä, kiitos. :)

Ja tiedän, kirjoitustyylini on myös asiaperäisissä teksteissä hieman yliampuvaa. Tämä johtunee siitä, että kirjoitan paljon fantasiaa. Ei siitä tarvitse vetää hernettä nenään. :)

Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Ken laatii provosoivan kirjoituksen nettiin, niin hänen tulee myös kestää se, että joku saattaapi siitä provosoitua... Lupaan omasta puolestani puuttua asiaan aina, kun näen tällä foorumilla kirjoituksia tyyliin "Kanit kaatavat Espan puut!!" Jotta sen pituinen se.

Siis nimimerkki Scenic kirjoitti 10.1.2008 mm. seuraavaa:
Olen hyvin, hyvin järkyttynyt, kuinka moni "kanien ystävä" haluaisi antaa villikanien elää Helsingissä! Kannattaisi ensin hankkia tietoa, ennen kuin alkaa puhua asioista. Villikanit eivät selviä Suomen talvesta, ja siksi sadat villikanit kokevat raa'an paleltumiskuoleman joka talvi! Tätäkö nämä "kanien ystävät" haluavat?

Reply Quote
Itä-Helsinki 22.2.2008 17:37
Hei, olen nähnyt kaneja Kulosaaren sillan tuntumassa ja Ooppera -talon kulmilla.
Itse en viihdy siltojen alla tai oopperassa, mutta kanit voivat minun puolestani siellä temmeltää. Luultavasti kaneja saamme kiittää siitä, että Bobi -huuhkajakin kiinnostui jalkapallosta.

Villikaneja voisi houkutella käyttämään julkisia liikennevälineitä, niin keski-ikäiset miehetkin oppisivat käyttämään niitä. Samalla voisivat kyseisen kansanryhmän ruokatottumuksetkin muuttua kasvisvoittoisemmiksi (salaatti, porkkana yms. kuitupitoinen rehu).

Reply Quote
JÄRJETÖNTÄ 26.4.2008 18:23
Sinä, joka huolehdit orapihlaja-aitasi ja kukkasipuleitesi kohtaloa, voitko enää pinnallisempi olla. Eihän ihmisiäkään tapeta kovan väestönkasvun vuoksi, niin miksi sitten villikaniineja. Tappaminen ei ikinä ole ollut eikä tule olemaan mikään ratkaisu mihinkään ongelmaan. Sitä paitsi, kumpi on näkyvämpi muutos luonnossa: se kun ihmiset kaatavat loputkin puut kaupungista ja rakentavat kerrostaloa tilalle vai se kun pensaan oksasta on nakerrettu puolet pois? Haloo? Järki päähän!

Reply Quote
Poniveri 26.2.2009 12:56
Asun helsingin alppilassa ja kanit ovat hyvinkin tuttuja naapureita. Alppilassa sijaitseva alppipuisto, ainakin kanivirkamiehen mukaan, on Helsingin kanirikkain alue.

Nyt on ollut pariviikkoa vähän enemmän pakkasta, noin -5, -10 astetta, tarkkailen alppipuiston kaneja päivittäin enkä ainakaan minä ole huomannut selvää pudotusta kannassa näin talvisaikaan suhteessa viime kesään.

Mitä tulee kanien aiheuttamiin esteettisiin ja taloudellisiin vahinkoihin on todettava, että kanit todennäköisesti aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin mitä yleisesti ajatellaan. Vuonna 2007 Sörnäisissä kaadettiin 70 kookasta jalavaa kanien aiheuttamien vahinkojen takia, kanit kaivelevat hautausmailla ja talojen alla. Kuulemma on ruotsissa sortunut talokin kanien takia.

Itse voin todeta, että Alppipuistossa ovat kanit järsineet järjestään kaikki puut ja vesat joiden halkaisija on alle 20 senttimetriä.

Kaupunki harvensi keväällä risukkoa Alppilassa ja jätti risut paikoilleen kanien talviruokintapaikoiksi, mikä ei ollut varmasti hyvä ajatus jos yritetään pitää kanta kurissa.

Reply Quote
saamattomia poliitikkoja 31.5.2009 17:59
Kyllä on stadin poliitikot saamattomia pellejä. Eivät ole saaneet mitään näkyvää aikaan. Hei!! tämä pelleily maksaa.. Ja me veronmaksajat tässä loppujen lopuksi kärsimme. Kani ei kuulu suomen luontoon.

Reply Quote
utelias 2.6.2009 15:21
Poliitikkoja on helppo syyttää, mutta mitä itse uskaltaisit ehdottaa ratkaisuksi?

Reply Quote
Kanit saakoon elää 9.7.2009 16:19
joku talttahammas oli purrut poikki Annalaan juuri siirtämäni yrtin taimen. no en ota siitä hernettä nenääni - saahan noita rehuja kaupastakin. kaneille ei kaupassa "tarjoilla"

Reply Quote
mummo 25.7.2009 17:19
Ei mitään uutta auringon alla. Oletteko lukeneet (ehkä lapsena) Kirsi Kunnaksen runon "Haitulan hattu". Se on kirjoitettu jo 50-luvulla, mutta on aika hyvä ennustus tähän tilanteeseen. Siinähän kaniinit lisääntyvät nopeasti ja ikuisesti, ja runo loppuu: "Viimeistä kania et edes nää". Ja sehän on tilanne kohta, jos asialle ei pian rehdä jotain radikaalia.

Reply Quote
Kanit saakoon elää 14.11.2009 18:03
Arabianrannassa kanit ovat vähentyneet, kun alue on rakentunut. Jäljelle jääneet mahtuvat tänne hyvin. Ei pidä istuttaa niin kalliita puskia, että koko ajan harmittaa.

Reply Quote
Siirry ylös Vastaa viestiin